“Pitää pysyä ajan hermoilla”
Tuotelinjapäällikkö Jaana Kahra pyrkii ennustamaan asiakkaiden tarpeita
Jaana Kahra tuli Cohrentille 2,5 vuotta sitten tuotelinjapäälliköksi. Hän oli aikaisemminkin työskennellyt vastaavassa roolissa, mutta Coherentin paremmat etenemismahdollisuudet kiinnostivat Kahraa. Vaikka uusi työ toi mukanaan paljon uutta, perusasiat olivat jo tuttuja.
- Aikaisemmassa työpaikassani keskityttiin aivan erilaisiin tuotteisiin. Tuotteiden puolesta tämä on ollut todella paljon opettelua, mutta muuten hommat olivat valmiiksi tuttuja, Kahra kertoo.
Kahra kuvailee tuotelinjapäällikön työtä hyvin monipuoliseksi. Työtehtävien kattausta on oikeastaan lähes mahdoton edes kuvailla, sillä päivät tuotelinjapäällikkönä vaihtelevat laidasta laitaan.
- Oikeastaan voisi sanoa, että kaikki mitä kukaan muu ei tee, tuotelinjapäällikkö tekee, Kahra vitsailee.
Yksi isoimpia painopisteitä Kahran työssä on kuitenkin asiakkaat ja asiakkaiden toiveet. Tuotelinjapäällikkö kuuntelee asiakkaiden ideoita, miettii niiden toteutusta, suodattaa ajatuksia ja vie niitä eteenpäin tehtaalle. Kahra on yhteydessä asiakkaisiin ympäri maailmaa. Sähköautojen valmistus on tällä hetkellä hyvin pinnalla oleva ilmiö ympäri maailmaa.
Mukana vihreässä kehityksessä
Lasereilla on tärkeä rooli sähköautojen, erityisesti akkujen valmistuksessa. Akkujen valmistajat muodostavatkin Coherentin Tampereen tehtaan suurimman asiakaskunnan.
- Se on todella tulevaisuuden juttu, kun saa olla mukana sähköautojen kehityksessä. Sillä on iso merkitys ympäristön kannalta, Kahra kertoo.
Lasereita käytetään erityisesti vaativissa hitsaustöissä, jossa hitsattava materiaali ei saa kuumentua liikaa tai joissa voimakas kipinöinti voisi aiheuttaa vaaratilanteita. Sähköautojen akut sisältävät vaarallisia kemikaaleja, joka tekee niiden suljennasta mahdotonta perinteisillä hitsausmenetelmillä.
- Kuitulasereilla voidaan tehdä vaativia hitsauksia, joihin perinteiset menetelmät eivät taivu. Esimerkiksi akkujen lähellä lentävät kipinät olisivat vaarallisia. Kuitulaser on näissä tilanteissa erityisen hyvä, Kahra avaa.
Vaikka Kahra on työskennellyt Coherentilla käytännössä vain korona ajan, jolloin lähes kaikilla aloilla näkyi pientä taantumaa, sähköautojen ja niiden akkujen valmistuksessa kasvu on ollut kiihtyvää. Tällä hetkellä eniten akkuja valmistetaan paljon esimerkiksi Aasiassa, mutta myös Pohjois-Amerikassa on hypätty trendiin mukaan. Pikkuhiljaa myös Euroopassa on alettu heräämään sähköautoboomiin. Sähköautotrendi näkyy vahvasti Coherentin tilauskannassa.
- Kasvua on ihan koko ajan, ja tilausten määrä kasvaa kovalla vauhdilla. Välillä jopa ihan kauhistuttaa, miten isoja tilauksia tulee, Kahra naurahtaa.
Materiaalikehitys pitää varpaillaan
Samalla kun sähköautoboomi kasvattaa akkujen valmistusmääriä, se myös vauhdittaa kehitystä alalla. Erityisen paljon haasteita tuo materiaalikehitys, joka vaikuttaa myös hitsauksiin. Vaikka Coherentin tuotevalikoima on sellainen, että sillä pystytään työstämään haastavampiakin materiaaleja, paikalleen ei voi lasereiden kehityksessä jäädä.
- Asiakkaiden tarpeita on vaikea ennustaa etukäteen, mutta koko ajan on kuulosteltava, mitä on tulossa. Kun markkinoille tulee uusia materiaaleja mitä pitää hitsata, tulee meidän pysyä siitä ajan hermoilla, Kahra sanoo.
Materiaalien lisäksi myös akkujen geometrian kehitys tulee todennäköisesti jossain vaiheessa vaikuttamaan myös hitsauksiin. Periaatteessa laserit soveltuisivat hyvin myös autojen runkojen hitsaukseen, ja autojen valmistusmateriaalien keventyessä se voikin olla yksi seuraavista lasereiden sovelluskohteista. Toistaiseksi kuitenkin runkojen hitsauksessa käytetään perinteisiä hitsausmenetelmiä.
- Jos asiakas pystyy tekemään hitsauksen halvemmilla laitteilla, asiakas sen tekee. Siksi perushitausauksia ei ainakaan vielä tehdä lasereilla, Kahra päättää.